måndag, oktober 28

Måndag igen och tårtbakning!

Men det är en trevlig måndag, mannen kom hem igår och det blev en relativt lugn kväll med tårtbottenbakning och förberedelser inför mormors födelsedag
Idag ska tårtorna byggas och jag har redan hunnit med att göra prinsesstårtan, de blir inte så värst fina och det syns verkligen att de är hemmagjorda men oj så roligt det är att göra tårtor. Det blir även en choklad/espressotårta med kaffechokfrosting och hallonmousse. I prinsesstårtan blev det också hallonmousse och vaniljkräm. Givetvis gör jag allt sånt själv. Det blir tusen ggr godare än köpt marsan. Dock är inte köpt marsan att förringa, mums! Men idag blev det hemmagjort. Helst när det är på beställning =)

Ungarna ville också vara med och bygga så de fick varsin klump med marsipan. Fanny stoppade sin i munnen direkt men Ivan var rätt duktig med kaveln.
Jag köper färdigt lock och sen gör jag dekoren själv. Är inte så duktig på det än men övning ger färdighet.
Mor min beställde en drömtårta till hennes födelsedag i november så det blir väl nästa bakdag =) Och som om Hembakat hade läst mina tankar så fanns det ett bra recept på drömtårta i senaste numret.
Nu ska jag börja med smörkrämen, den ska ju vispas lääänge.
(Vispar man smöret länge så det blir vitt och fluffigt så smakar det mindre smörigt)

Håller på att spana efter leksaker till ungarna och hittade en bra sida, lekreturen.se. Kolla in den om ni letar efter något till ungarna men inte har en förmögenhet att lägga ut på klapparna.



söndag, oktober 27

Tävling hos The Life of Yarp - Vinn en mössa!



”Jag tävlar hos The Life Of Yarp om en mössa i valfritt tyg från Design by Sandsvik! Var med du också, tävla här.”







tisdag, oktober 22

Är det bara jag?

Bara jag som blir less på barnen ibland?

Känns som att allt man läser, hör är hur underbart det är att vara mamma.
Säkert är det det, någon gång mellan lämning och hämtning på dagis. Mellan alla utbrott och bråk. Mellan måltiderna som oftast är ett enda gnällande och tjafsande om maten, drickan, stolen, bestick......
Mellan föräldramöten, fotograferingar (är det verkligen någon som tycker själva fotograferingstillfället är kul?! Eller är det egentligen när bilderna dimper ner i brevlådan?), gymnastik...
Mellan skrik och panik, mellan potträning och "ta bort nappen, du är ju en stor kille".
Mellan läkarbesök och väntrum, mellan tandläkarbesök och vaccinationer...

Kanske är det underbart att vara mamma men just nu är jag bara nöjd att dagen är över och ungarna sover.
Det är verkligen underbart att vara mamma när man ser på dem när dem sover. Det är hittills det bästa, en sovande varm go unge.
Kanske när man blir mormor/farmor, det kanske är då det är underbart att ha barn. När allt slit liksom lönar sig. Eller är det lika jävligt då kanske? Då har man väl diabetes, reumatism eller något sånt. Kanske lika bra att hoppa på demenståget direkt så man slipper lida *typ*

Kanske det blir mer underbart att vara mamma när man får börja jobba igen, och kanske komma hemifrån mer än en timme i stöten.

Höjdpunkten den här veckan, kanske tom den här månaden, har nog varit Tupperware, jajamen jag har varit på Tupperwareparty. Nästan 2,5 timme egentid. TVÅ OCH EN HALV TIMME ! (utan att behöva gå på gymmet, vilket är min enda egentid som jag har annars)
Jag vet, det finns väl inget som heter egentid, man ska njuuuuta av tiden med barnen. ( Vilket svammel, förr i tiden fanns det minsann inget som hette Egentid, ja och allt var ju sååå mycket bättre förr)
Men just den här veckan när jag kommer vara i stort sett DYGNET RUNT med barnen så är det jääävligt skönt med lite egentid. Till helgen blir jag helt själv med dem. Jag kommer inte röra mig ur fläcken. Jag tänker inte bråka om kläder (de får springa naken hela helgen *typ*) Jag tänker inte bråka om maten (jag tänker bara laga deras mat, de ska bara få makaroner *typ*) Jag tänker inte bråka om läggdags (de får somna när de vill, om det så är tolv på natten *typ*) Jag tänker inte göra ett skvatt. Jag orkar helt enkelt inte. Jag är less. Jag bara inväntar jobbstarten i februari. Februari. Det är väldigt långt dit. Väldigt långt.
Eller ja det finns en till höjdpunkt, den där lilla stunden när man fick vara och handla själv på affären. Helt själv. Bara jag. Jag var själv in och handlade. JAG. Ensam! Och givetvis den där lilla stunden när man sitter ensam i bilen på väg från dagis. När man har lämnat av Ivan och allt gått bra, när man är på väg hem till Fanny. Ensam i bilen. Med musik på. Utan att någon skriker att det är dålig musik, att någon skriker på varandra i baksätet. Bara jag ENSAM i bilen.

Nästa vecka tänker jag inte vara hemma en minut mer än nödvändigt.
Eller jo det måste jag ju. Jag är ju mamma och det är det underbaraste som finns. Och jag kan liksom inte göra annat heller. Jag har gjort det valet, och så är det. Barn är verkligen det underbaraste som finns och jag är extremt tacksam att de finns.
Men nån gång hade jag också velat göra något annat.

Och antagligen lär väl barnen och jag bli dödssjuka till helgen. Jajamen. Funderade tom på att åka till stugan, trots att det inte finns vatten bara för att jag skulle slippa vara själv med ungarna över helgen.
Och då är man verkligen less.

Åh men den sjunde december, då har vi barnvakt.
Mmmm den sjunde december....

Behöver jag säga att det gick jävligt dåligt på gympan idag, att Ivan inte lyssnade ett skvatt på vad jag eller ledarna sa. Att Ivan fick ett utbrott i drygt en timme för att hans äpple blev delat. Att det är lov nästa vecka så Ivan ska vara hemma från dagis heeeela veckan. Med mig.... Rikard arbetar givetvis och försörjer familjen. (Han gör ialf någon nytta. Jag går bara hemma och dräller.) Att jag inte kommit iväg på gymmet alls hittills den här veckan. Att jag inte kommer komma iväg på gymmet alls den här veckan för min karl åker iväg på torsdag för en weekend i skogen som han dessutom inte ens frågade mig först utan bara kom överens med en kompis att de skulle fara. Att fråga mig i efterhand hjälper ju liksom inte. Han måste ju få fara och jaga. Han behöver väl sin egentid precis som jag behöver min. Och vad ska jag göra, kan du stanna hemma för jag är så jäkla less på ungarna??? Det hade ju verkligen mötts med positivism och framåtanda liksom...
Funderar på att boka upp mig på tjejmilen, inte för att jag vill springa den utan för att jag också gärna hade sluppit familjen en dag eller två eller gärna en hel helg. Jag har ju liksom inget intresse som gör att det är legitimt för mig att fara bort från familjen, jag kan inte säga att det är jaktsäsong och få fara ut i skogen liksom. Så något måste jag komma på. Kanske man får sätta sig i hårdträning och fara på något form av maraton nånstans. Kanske till New York.
Äh bara dagdrömmar, jag kommer väl aldrig få fara nånstans själv. Det kan jag ju bara glömma. När jag väl får tid att fara själv nånstans så kommer jag vara gammal och gaggig så jag kan lika gärna glömma det.

Men åh den sjunde december. Då får vi barnvakt.
Då får jag lite egentid.
Håller redan på att planera vad jag kan klämma in den dagen. Kanske ett gympass med DUSCHNING efteråt. Kanske jag känner att jag har tid att duscha på gymmet efteråt. Eller oh ljuva tanke kanske en bastu efteråt. Mmm. Jag behöver inte stressa hem svettig i gymkläderna för att natta någon eller ta hand om barnen.
Jag kanske kan gå ut på en promenad, en promenad utan varesig barn eller barnvagn eller någon alls för den delen.
Kanske kan dricka en hel kopp kaffe. Utan att behöva lämna halva koppen för att någon av ungarna skriker eller klättrar på bordet. Utan att behöva märka typ en halvtimme senare att kaffet är kallt.

Mmm ljuva drömmar.
Eller kanske sova tills JAG vaknar och inte tills något av barnen vaknar.
Kanske man skulle kasta ut karln också den sjunde så man verkligen får egentid.

Nu ska jag njuta av tystnaden och kanske tom plocka ögonbrynen eller något sånt.

Det är ju verkligen underbart att vara mamma. Verkligen underbart.

(När första strået är plockat så vaknar någon av dem. Garanterat!)


fredag, oktober 4

inte nöjda med barnvaktshjälp...

Inte nöjd med hjälpen fr mor och farföräldrar med att sitta barnvakt...har man skaffat barn så har man. Får man inte barnvakt så får man ta det själv. Vilken skräll.

Hoppas nu bilden kom med bara så man förstår vad jag snackar om.

Published with Blogger-droid v2.0.10

fredag, september 27

Homosexuella kan äta annan pasta - Doh!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/barilla-homosexuella-kan-ata-annan-pasta_8557988.svd


Antar att marknadsföringsavdelningen slår sig för pannan när de hör idioten som de har som chef säga sånt här.
"Okeeej vem gav honom en mikrofon?, eventuellt måste vi se till att förbättra låsen på buren"

Guido Barilla har kommit med ett uttalande där han ber om ursäkt ”om mina ord genererade missförstånd eller gräl, eller om de förolämpade känsligheten hos vissa människor”. Där förklarade han också att hans syfte med uttalandena var att dra uppmärksamhet till den ”centrala roll” som kvinnor spelar i familjer.

Kvinnor, kan inte kvinnor vara homosexuella? Ett lesbiskt par är ju TVÅ kvinnor och alltså har de en väldigt central roll i just den familjen. 

Alltid lika "roligt" att läsa sånt här. 

Kanske dags att införskaffa den där pastamaskinen eller kanske gå över till Ica Basic. Tur att jag inte är så förtjust i knäckebröd då. 

tisdag, september 10

Har egentligen inget för mig

Sitter i Boden och chillar, barnen sover och gubben är ute i älgskogen. Eller ja vi hoppas väl på att det finns älgar i skogen..så han kan få skjuta någon.
Har lite uppehåll från gymmet också med andra ord. Kör lite hantelövningar samt mage/rygg (annars får jag väl ont i ryggen igen och DET VILL JAG INTE!)
och promenader men det blir rätt mycket mat och mycket gott
MEN jag får väl se det som att det här är min sommarmånad och köra på stenhårt när jag kommer hem igen.
Försöker hålla igen lite ialf så jag slipper kämpa som en tok när jag kommer hem. Men förändring ska det bli!

Varit fullt ös här, lekland, bad, prommisar med vagn och utan, utebus med barnen, stuga, lingonplockning.
Har även hunnit med en punktering som inte satt så fint just nu. Dessutom var det en skruv som trasade sönder däcket såpass att det inte gick att laga utan det var bara att köpa nytt. Och däcket var fasen nytt! Bitter. Väldigt bitter.

Nu blir det TV mys.

Ha det bra !

söndag, augusti 18

Kul att det är kvinnor som kommenterar negativt på andra kvinnors bilder

En tjej har vunnit fitnesstävling, bild när hon flexar och håller i sitt pris.

Många kommenterar och kommenterar positivt med grattis o.s.v. (mest män dessutom)
Men en kommentar menar att hon inte ser ut som en kvinna ska.
En kvinna som skriver detta.

Jealous much?!

Och var har hon lärt sig hur en kvinna SKA se ut?
En vältränad kvinna är alltså inte längre en kvinna?

SUCK!

Önskar jag var hälften så vältränad eller hade en tiondel av hennes disciplin.
Men det är skillnad på att vara svartis och önska folk allt gott och en annan att vara svartis och spy galla över andra bara för att man själv inte lyckats.
Jag jobbar fortfarande på att bli mer fit.
Bli duktigare, bättre m.m.
Kanske man skulle försöka förbättra sig själv och inte lägga en massa energi på att vara negativ gentemot andra.
Jag är en väldigt negg person och det gör bara en själv ont. Tro mig.
Jag jobbar på det också.
Jobb jobb

onsdag, augusti 7

Jordgubbspaj - Ica Buffé


Blev sugen på att baka igår och slängde ihop en jordgubbspaj av en massa goda jordgubbar som ungarna fått av min farmor, egenodlade utanför Pajala och såååå smaskiga! 
Så det fick bli en jordgubbspaj.
 

MUMS!

Bananpannkakor utan mjöl - MåBra



Bananpannkakor utan mjöl

Ingredienser (2 stycken pannkakor)
1 mogen banan
2 ekologiska ägg
3 matskedar keso
1 nypa salt
2 matskedar smör


Bananpannkakor blev det idag till lunch, fick en stooor påse med frukt av pappa igår och tänkte använda upp lite frukt. Och banan är ju väldigt användbart, helst när man har två ungar som älskar plättar.
Men tänkte göra något lite annorlunda så jag surfade efter lite recept och hittade det här. Man mosar helt enkelt bara ihop allting och steker det precis som vanliga.

Dubblade receptet och fick en hel drös med plättar som räckte till kidsen och mig själv. Serverade med sylt åt ungarna, själv åt jag med keso och det var jättegott!









lördag, augusti 3

Gooooooo morrron !






God morgon alla glada ! 

Funderar på att börja med en dagens outfit, eller ja kanske man skulle ta en dagens frisyr. Jag är ju en sån där extremt stylish person. Helst just nu när jag har nattfrisyren och ett par gamla håliga gympabrallor från Team Sportia. Kan verkligen rekommendera dem, luftar dödskönt och var dessutom billiga. 
Det gäller väl att slita ut de man har innan man köper nya.
Just nu en urtvättad Tshirt som dessutom är lika bred som lång, tack torktumlare och att Toktanten är för slö för att dra i den efter tvätt. Och kanske 2 för 99 kr inte är så jäkla smart heller. 

Vad händer idag? 


fredag, augusti 2

Fick åka lite tåg


Har inte uppdaterat så ofta här, har haft fullt upp med att vara med ungarna och chilla ute. Har haft superväder nu lite mer än en vecka och det är först nu det börjar bli lite sämre.
Svärmor har varit upp några dagar och hälsat på så då har vi passat på att vara aktiva med ungarna. Drog med dem på en tågtur till Gällivare. Deras allra första tågtur.
De var jätteglada och även om tåget var sent och diverse annat så var de jätteduktiga och skötte sig på tåget.
Perfekt aktivitet för ungarna, Ivan fick (på Norrtåg) följa med konduktören till det bakre loket och trycka på lite knappar och titta på alla saker. Hon var verkligen supertrevlig och riktigt duktig med ungarna.
Kanske kan ha något att göra med att hon jobbat på förskola tidigare ;)


Det blev en snabb hamburgare och lite shopping i Gällivare. Sen när tåget var sent så fick barnen varsin glass. Så inte helt fel med förseningar ibland.



onsdag, juli 31

Stulet från Falskheten

Jag vet, jag vet jag borde varit in här oftare.
Länkar till en blogg och ett inlägg som passade så bra för det här tillfället.

Hejsan mina misskötta akvariefiskar!
Vet att jag försummat detta space - att ert vatten blivit grumligt och algerna växt som beläggningar på glaset. 
SORRY.
Jag återkommer strax

Klicka på texten så kommer ni till bloggen Falskheten.

Läs och begrunda vettja.



78/200

torsdag, juli 11

Buzzador - Storytel

Sitter och lyssnar på en Lee Child bok och myser.
Vilken underbart bra kampanj från Buzzador med Storytel.
En månad gratis. Några böcker att ge bort.
Troligen kommer jag fortsätta, det fungerade superbra med ljudböcker. Har aldrig förut lyssnat på ljudböcker, trodde inte jag skulle ha nog med tålamod för att sitta och lyssna men man behöver ju faktiskt inte bara sitta och lyssna.

Började med The Strain igår på gymmet när jag värmde upp på cykeln. Dock ville jag aldrig sluta värma upp ;)

Man kan spara en massa böcker i sin bokhylla och sen ladda ner fem stycken som man kan ha offline. Perfekt om man inte har möjlighet att vara online, t.ex i bilen eller gymmet.
Finns en massa engelska böcker och även barnböcker.
Så ska försöka lyssna så mycket som möjligt innan min månad går ut. Men det får nog bli en månad till för att jag ska hinna med alla.

Dessutom så ska de släppa Auelböckerna och håller på att släppa Isfolket. Isfolket mmmm....

Så kan absolut rekommendera Storytel.

tisdag, juli 9

Buzzador - Nya Kelloggs Special K

Just nu buzzar jag om nya Kelloggs Special K.

NYA Special K?

De nya flingorna har mer fullkorn och fibrer samt mindre salt än tidigare. Mängden mättat fett har även blivit minskat.






En helt vanlig dag kan bli ovanligt bra med rätt frukost. Vem vill du ge en bra start på dagen? Klicka här och dela filmen med en vän och få 5 kr rabatt på de nya frukostflingorna från Special K!



Provade Special K Red Berries till frukosten i morse och det som är superbra med dem, förutom den goda smaken, är att jag inte behöver sockra. Jag är sockertokig när det gäller fil och flingor. Men de röda bären i flingorna samt den goda smaken på själva flingorna gör att man inte behöver söta filen för att det ska smaka gott.




Vill du också bli Buzzador?????

Som Buzzador får du möjligheten att prova en massa olika produkter gratis.  
Det enda kravet är att du ska berätta om
produkterna för människor du träffar och låta dem testa.
När kampanjen är slut så rapporterar du till Buzzador hur allt gått
och vad du tyckte om produkten du testat.


FÖR ATT BLI BUZZADOR KLICKAR DU HÄR
OCH FÖLJER INSTRUKTIONERNA









tisdag, juni 18

Party, midsommar, bröllop och gymfri semester! =P


Foto: Jodå, vi är nyktra fortfarande ;)
Lite underbart partaj med efterföljande slödag blev det i helgen. Superlänge sen man fick festa loss med Sofia. Superkul!
Trodde jag skulle vara död dagen efter men det var funkis.

Nu har det varit skralt med uppdateringar här. Träning, kids och hushåll har tagit lite tid.
Och nu på torsdag åker vi söderut, det blir härligt bröllop för Totte och Linn i Töre och det blir midsommarfirande i Svartlå. Sen drar jag och kidsen till stugan medan Rikard jobbar sista jobbveckan.

Kommer få köra egen träning i två veckor efter gymmet inte hänger med på semestern, tar tacksamt emot lite tips för vad man kan göra på semestern. Joggarpjucken kommer få följa med men tänkte mer på vad mer man kan göra =)


60/200

torsdag, juni 6

Ha en bra nationaldag <3

Fick precis en blomma av min treåring.
Väldigt passande färger

Published with Blogger-droid v2.0.10

onsdag, juni 5

Regnbågspannacotta

SE BIDRAG - Ekströms


Rösta på Kirunatjejens regnbågspannacotta !
Inte bara gott utan snyggt också :-)

Published with Blogger-droid v2.0.10

tisdag, juni 4

Dyrt att anställa rökare

Dyrt anställa rökare, visar studie

PARIS. Det kostar nära 6 000 dollar (knappt 40 000 kronor) mer per år att ha en rökare anställd än någon som inte röker, visar en studie i USA. Skälet är rökares större sjukfrånvaro, dyrare hälsovård och lägre produktivitet på grund av rökpauser.
Studien har tagit med i beräkningen att rökare har kortare livslängd och får ut mindre pension.
En del arbetsgivare i USA har slutat anställa rökare, skriver tidningen Tobacco Journal.
Studien är gjord vid Ohio State University.

Taget fr Aftonbladet.


Sitter och tittar på nyheterna där de pratade om det här, tror inte man hade kunnat göra så här i Sverige. Då hade det nog skrikits om diskriminering. Fast det är klart, i USA kan de väl göra lite vad som helst..
Undrar om de kan göra en liknande studie på snusare?
Är varken för eller emot, personen som röker kan ju faktiskt försöka sluta också. Personer som inte röker kan ju vara sjukliga också. Och en person som röker kanske inte gör det hela livet.
Kanske man skulle skippa att anställa småbarnsföräldrar också, de är ju hemma med sjuka barn då och då. Smittas av diverse förskolesjukor.
Och skulle man börja utesluta folk för dåliga vanor så skulle jag också vara arbetslös med mina dåliga matvanor, det påverkar ju också min hälsa.
Företaget kan ju istället satsa på rökavvänjning =)

måndag, juni 3

Ibland kan man bara inte låta bli !



Micki Paket Bord, Pall & Rislampa RosaKunde inte låta bli att shoppa, hittade en Cotton Candy burk i Pajala av alla ställen och dessutom för 90 spänn så det var rätt billigt och så slapp man beställa på nätet.
Det blev även ett bord och två stolar till kidsen. Stolarna ville jag egentligen inte ha men de hade ett erbjudande på 300 nånting så då var jag tvungen att ta det. Hört att stolarna ska vara lite vingliga och inte så bra för de små men man får väl prova. I annat fall får man väl sälja bort dem ;)

Plåtburk, sockerStolarna och bordet beställde jag från Jollyroom när de hade sån där Jollyrace, tur att jag missade första gången de hade för sista timmen så var det favorittimmen så då fick jag ett rosa istället för ett grönt ;) Mamma är väldigt nöjd. Klicka på bilden så kommer du till sidan.

Jag är läskigt rosatokig.

Nu vankas det mys med ungarna och sen måste vi ju hitta på något. Vädret är inte riktigt på topp idag men nånting ska man väl kunna göra. Kanske man kan vara lite social idag?

Kommit igång med joggingen här (var till och med ut en sväng i Pajala under helgen, det trodde du inte va?), idag blir det nog gymmet dock..känns som att det var evigheter sen sist. Jag saknar ju dig !

54/200