måndag, november 4

Selektivt minne

Eller så kanske jag helt enkelt lever i nuet.
Skrev en kommentar på en fyndisannons och fick ett meddelande att jag inte skulle lägga mig i och att jag är en hemsk människa för hur jag betedde mig i grundskolan.
Okej tänkte jag, för det första så var det inte den här tjejens annons och för det andra så hade jag faktiskt glömt bort det mesta från grundskolan. Tydligen ialf det som hon tyckte var hemskt. Jag har alldeles nog med att tänka på nuet för att grotta ner mig i gammalt skitsnack och tjejtjafs (sånt där hon sa det o hon gjorde det, skvallertjafs, fjortisprylar) som var minst lika illa från båda hållen. Och folk brukar, för det mesta, ha en tendens att förändras lite allt eftersom åren går. 

Det är konstigt hur minnet är. Vissa saker stannar kvar för alltid och andra saker liksom bleknar bort.
Och upplevelser är verkligen subjektiva. Vissa saker som man själv tycker är triviala kan betyda så mycket mer för andra. Det är tur att vi alla är olika men det är nog inte bra att älta det förflutna för mycket alla gånger. Det är inte sunt att sitta och älta saker, jag är också långsint och det är ingen positiv egenskap direkt. Nej efter tio plus år så minns man nog saker på olika sätt och jag ska kanske vara tacksam för att jag minns skolan med ett leende och är glad över att man fortfarande har kontakt med många underbara människor från den tiden.
Förr i tiden. Oj tänk att jag blivit så gammal. Och förhoppningsvis lite visare också. Fast jag tycker inte det, kroppen kanske blir äldre men hjärnan är nog fortfarande ung (utan löjliga fjortistendenser hoppas jag)

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar