torsdag, januari 17

Tantens "tomatsoppa"


Gjorde en lite egen variant på tomatsoppa idag.

½ palsternacka
1 sötpotatis
1 solovitlök
½ hackad gul lök
2 chorizokorvar, gärna med så hög kötthalt som möjligt 
(tog 90% med ordentligt med smak)
1 portion spagetti, knäckt i mindre bitar.
1 burk Delizie plommontomater, de är suveränt goda! 
1 hönsbuljongtärning (går bra med annan också)
4-5 dl vatten (ta efter smak)


Delizie Plommontomater

Skar palsternacka och sötpotatis i mindre bitar, hackade lök och vitlök. Fräste på alltsammans i en kastrull med olja. Efter en stund tillsatte jag en burk plommontomater samt ca 2 dl vatten. Lät det koka upp och sen mixade jag alltihopa i kastrullen, tillsatte en hönsbuljongtärning och lite basilika och peppar samt lite mer vitlök. Lät det puttra lite medan jag skar upp korven i små bitar, stekte korven i stekpanna och därefter lade jag i korv och även oljan som bildades av stekningen, den har så mycket smak i sig.

Sen kokade jag lite spagetti som jag brutit i bitar nästan tills den var färdig och sen lade jag den i soppan, egentligen kan man lika gärna skippa korv och spagetti men med en tvååring i huset så får man tillsätta lite sånt som han gillar också.
Sen gjorde jag egna krutonger till, brukar passa på att skära upp bröd som blivit lite torrt till kuber och slänga i frysen. Sen när det vankas soppa eller sallad så kan man fort göra egna goda krutonger.
De satte jag en massa olivolja, rejält med vitlök och lite flingsalt på, sen in i ugnen på 150 grader en snabbis tills de är knapriga och goda.
Servera soppan gärna med lite riven parmesan. Sätter inget salt i soppan, det behövs inte om man har alla tillbehör då får man i sig nog med salt på så vis =P

Nu var det här en sån där "allt man har hemma" soppa så det går garanterat att hitta på lite av varje men en soppa är ju suverän på så vis att man kan ta vad man har hemma och få en god matig soppa till billigt pris. Man kan i stort sett slänga i vad som helst.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar