söndag, oktober 14

Biskvier - Helgbakning

Botten

300 g mandelmassa (riven)
2 st äggvitor
2 msk maizenamjöl
0.5 dl socker

Fyllning

150 g smör
3 st äggulor
1.5 dl socker

(Går att smaksätta med allt möjligt, jag valde citron och tog då skalet och saften från en halv citron)
Chokladsmörkräm? Då kan man googla Sarah Bernhardt så får man bra recept på dem ;)

Glasyr

200 g choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ihop äggvitor och socker till en marängsmet, därefter tillsätts mandelmassan och maizenamjölet.
Förra gången klickade jag ut (som det stod i receptet) smeten med en sked och fick rejält fula kakor så den här gången spritsade jag ut rundlar och fick ett mycket bättre resultat.
Smörj bakplåtspappret ordentligt och spritsa ut smeten i ganska små rundlar (den flyter ut lite grann) med lite höjd så man får små kullar. Om du spritsar så rekommenderar jag en sprits med stort hål i och med att smeten blir rätt fast och inte helt lätt att klämma ut.
Grädda dem mitt i ugnen, de ska bli lite gyllene men får inte vara för gräddade eftersom de ska vara lite sega inte hårda, ca 10-15 minuter beroende på hur stora rundlar du gör.
Ta ut och låt svalna.
Medans de svalnar kan du göra smörkrämen (jag gjorde kakorna dagen innan men det var mest för att jag blev slö). Se till att alla ingredienser, även äggulorna är rumstemp. för då undviker man en grynig smörkräm.
Vispa ihop socker och smör tills de blandats ordentligt sedan tillsätter man äggulorna.
Ta kakorna och vänd på dem när du ska smeta på krämen så den rundade delen hamnar neråt. Ta en spatel (jag tog en slickepott) och smöra på smörkrämen som en liten fjälltopp på varje kaka.
Låt svalna så smörkrämen stelnar till och blir kall.
Smält chokladen i vattenbad eller mikro, låt svalna lite grann och sedan tar man kakorna och doppar dem i chokladen. Lägg på bakplåtspapper (återanvänd gärna det som du bakat kakorna på) så slipper du kladd överallt.
Låt stelna och sen är det bara att smaska.

Passar utomordentligt bra med kaffe.

Ivan gillade inte biskvier, jo botten gick att äta tyckte han men den mörka chokladen var ingen höjdare.




1 kommentar:

  1. Men guuud vad goda dom ser ut!!
    Du får bjuda in mig nån dag när du bakat nåt smaskigt, då måste jag ju komma :P

    SvaraRadera