onsdag, juni 1

Idag är det en sån dag

en riktigt jäkla irriterande dag.

vaknade med massiv huvudvärk. Visade sig att jag har feber. Jaha, förkyld.
Det första jag gör när jag kliver upp är att smälla tån i spjälsängen. *svordom*
Haltar till toaletten och muttrar och morrar om vartannat. Lillen hungrig. Upp och värma välling. Slår samma fot i stol när jag vänder mig från mikron. *mer svordomar*

Nöjd kille med nappflaska så mamma får ta en panodil. Irriterad på att jag är sån klumpeduns.

Fixar frukost medans lillen sover och tänker att det här blir en trivsam dag. Solen skiner och allt är bra. Härligt att leva. Så på lite bättre humör när huvudvärken börjar släppa och frukosten slinker ner.
Slänger mig ner framför teven för att spana på Desperate Housewives som jag spelade in igår. Vad är nu det här? Det har inte blivit något inspelat. Ingen DH idag. Humöret sjunker igen. Jag har väl tabbat mig som vanligt. Ont i tån. Ont i halsen och nu ingen DH.
Nähä.

Busar lite med pojken när han vaknar och tänker att den här dagen blir säkert bättre. Solen skiner och allt är bra.
Härligt att leva.
Pojken dansar och busar. Han får lite mellanmål och busar lite till. Trött kille, blir ingen promenad med vagnen, mamma är helt slut. Lägger lillen. Han somnar på studs.
Passar på, nu ringer jag Dagis.
Det skulle jag inte ha gjort. Kvinnan som jag pratat med tidigare är ledig fram till den 7e juni. Jaha, blir vidarekopplad. Kvinnan som jag pratat med tidigare i stort sett garanterade plats. Finns alltid plats någon annanstans om man inte får på det dagis man ville ha. Kvinnan jag nu fick prata med informerar mig att om jag inte specifikt sökt överallt så får jag ingen plats. Det finns inga platser. De som fanns har gått ut redan. Har du inte sökt till flera områden?
Nej för det första så hade jag noll koll (jag igen som klantat mig) på hur man ens söker dagisplats. För det andra så sa kvinnan jag pratade med tidigare att det inte var något problem, tog upp det med henne tidigare. Nej nu ska jag ställa upp mig på kö överallt och så kanske jag får plats nästa år. Trevligt. Kan ju lika gärna bli hemmafru på en gång. Klämma ut tio ungar och stanna hemma och klippa rabattkuponger.
Men jag ger inte upp, ring till de andra områdena för att kontrollera om de skulle ha någon plats som någon tackat nej till. Okej jag gör det. ALLA som är ansvariga för barnplaceringar har tagit semester. Alla tre.
Tre områden i Kiruna och tre ansvariga. Dessa tre har alltså tagit semester precis när de skickat ut förfrågningar till de som fått plats. Kvinnan jag pratade med, som jag blev återkopplad till efter fem, sex personer, tyckte även hon att det var konstigt att alla var lediga samtidigt.
No shit.
Så just nu har jag ingen lust att tänka på att solen skiner och allt är bra, men jag är glad att jag lever och att gubben har ett bra jobb för det lär bli att stanna hemma hela hösten och vintern också eftersom vi uppenbarligen varit kass på att läsa den obefintliga informationen på internet och jag som är en JÄKLA klant inte har tänkt på att söka till varenda jäkla dagis i Kiruna.
Så visst solen skiner. Jag har huvudvärk än en gång och snörvlar och snorar och mår piss.
Men jag lever och pojken ligger och snusar i spjälsängen.

Suck. Bara så våldsamt irriterad på resten av världen och främst mig själv för att jag inte har koll på läget. Någon fler som tänkt bli hemmafru så man slipper hålla på med dagis och allmänt jävelskap? Avla barn och serva sin stackars överarbetande karl? Nu ska jag göra matlista och städa här för det är sånt jag ska göra. Uppenbarligen är jag inte nog smart att få in ungen på dagis.
*morrar högljutt åt mig själv*

MORR!

1 kommentar:

  1. Jag hade heller ingen aning om hur/vad man ska göra.. Sökte tex 15h i veckan (eftersom jag tänkte att jag ändå inte ska jobba så mycket när han precis börjat) men då var vi tvugna att söka heltid som dom sa skulle ta 2 veckor.. Men det gick visst att lösa på en gång ändå.
    Och att vi fick plats så pass "snabbt" var nog ren tur! Typ 6 månader tog det väl.. Och ändå sökte vi bara på 2 dagis.
    Och det är sjukt att ni inte fått en plats än, ni lämnade väl in papprerna för längesen va?

    SvaraRadera