onsdag, juni 1

avlastning - gnällig Elin - BLÄ

Idag är jag verkligen sugen på lite barnavlastning.

Någon som vill köpa en baby?

Gubben kom hem två sekunder sen ut och måla så verkar inte bli någon avlastning idag inte.

Mamma är febrig och trött.

Försökt vara lite aktiv idag, varit på stan och handlat lite. På en gång man sätter sig ner så är det kört. Tabletter verkar inte ge något idag. Suck. Och en skrikig baby som inte alls vill ta det lugnt är ingen trevlig kombination med huvud och öronvärk. Vill inte ha öroninflammation. Vill inte ha öroninflammation.
Nåväl tacksam för att jag inte behöver vara sjuk från jobbet ialla fall =)

Pojken blir helt hysterisk när gubben kommer hem och sen går igen. Då blir det skrik tills han kommer hem igen. Inte alls trevligt för mamma som är kvar inne. Inte alls trevligt.

Står tvåa i kö på Myggans dagis. Om det skulle vara någon som inte vill ha sin plats så fanns det en chans att vi skulle få. Troligt. Troligt. Nåja det är ialla fall bättre än 50 som vi var på det andra dagiset. Varför ska det vara så jäkla svårt att godkänna dagis? Såg att de höll på att försöka starta ett till dagis men kommunen håller väl på att tjafsa som vanligt. Det behövs ju uppenbarligen platser eftersom det inte finns nog med platser för de barn som söker. Tydligen var det kö på alla dagis i hela stan. Bra om man har slut på föräldradagar, då får man vara ledig utan betalt. Finemang.
Man borde ansöka om pengar från kommunen, de betalar ju för varje unge som går dagis. Så om man måste vara hemma för att kommunen är så kass och inte har platser nog på dagis så borde kommunen stå för antingen förlorad arbetsinkomst eller betala till föräldrarna det som egentligen skulle ha betalats till dagiset. Man måste helt enkelt klämma ut fler ungar för har man fler barn så har man förtur. Så om man nångång skulle få in Ivan på ett dagis så spelar det ingen roll när jag söker för nästa, den ungen kommer automatiskt in på hans dagis. Men nu har vi bara en. Och mammor kan ju faktiskt stanna hemma.

Framtida yrke : Mamma.

Visst nog är det väl trevligt att vara hemma med barn. Det är inte det.
Men man kan inte vara hemma om man inte får in pengar. Ja det skulle nog gå runt på en lön. Vi kan snåla in och gubben kan jobba mer. Men hur kul är det? Ska pappan aldrig få vara hemma med sitt barn då? Det är ju det som händer, pappan får jobba arslet av sig för att familjen ska ha det bra. För att familjen ska ha tak över huvudet. Man kan inte söka socialbidrag heller för det får man inte. Jag skulle kunna jobba heltid och gubben är hemma men då skulle vi knappt gå runt. Min lön är inte direkt saftig. Gubben har en massa tillägg och han får övertid och en massa andra saker som inte jag får. Jag har en månadslön, inga helger inget OB tillägg så det blir inte mycket kosing i slutändan. Om vi hade bott i lägenhet så kanske det hade gått men just nu med hus och allt som kommer därtill så går det inte med bara min lön.
Nej man får börja jobba nattjobb eller nånting så man kan vara hemma med barn på dagarna.
Steka burgare på helgen kanske ? =)
(Det är nog bland det roligaste som finns, hade det varit bättre löner så hade jag absolut jobbat på snabbmatsrestaurang, det är svinkul! och nej jag är inte ironisk)

Nu har jag förhoppningsvis gnällt av mig färdigt. Jag blir sur och tvär när jag är sjuk.
Ännu mer än mitt vanliga tantsur.
Bitterfittan Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar