torsdag, februari 7

Sjuka barn och vikthets

Min älskade lilla Fanny är sjuk.
Feber och allmänt sänkt. Frossa, som jag aldrig sett förut hos någon av ungarna. Lite läskigt, helst när man är hönsmamma. Men nu sover hon ialla fall och hon dricker ordentligt. Kalops och ris gick också ner så hon verkar vara på rätt spår. Hoppas hon frisknar till snabbt.

Stressade upp mig lite igår med den här Shapeupappen, när man tränar mycket under dagen så är det inga problem, då kommer jag sällan upp de antal kalorier som jag får äta. Men igår var det en vilodag på träningsfronten så det var svårt att hålla koll på maten. Jag tränar för att få äta helt enkelt.
Om jag inte tränar känns det som att jag inte får äta. Egentligen vet jag att det är dumt att tänka så men det känns som att jag inte har förtjänat mat om jag inte har rört på mig.
Idag är det gymdag igen och jag har längtat. Det kryper i benen och jag är sugen på att få svettas. Det är en vansinnigt härlig känsla och man får ett rus av att gå och träna.
Jag vet att jag har säkert år kvar innan jag hamnar på den vikt jag vill ha men det är värt allt om jag kan leva längre och framför allt ha på mig lite av alla kläder som jag har. För det ska vi ju inte sticka under stol med, det är jäkligt kul med kläder. Men får försöka att inte noja så mycket över maten....försöka..

Jag vill leva länge och finnas där för mina ungar LÄNGE, och jag vill bli mormor och farmor. Men jag vill också må bra i mig själv. Risken finns att jag aldrig blir nöjd.
Har nog egentligen aldrig känt mig nöjd även om jag varit mindre. Herregud vägde 20 kilo mindre än vad jag gör nu och var ändå inte nöjd. Jag har alltid känt mig fet, ända sen jag fick former. De här stora brösten har jag dragits med länge, jag ser inget positivt i att ha stora bröst. Visst har de gjort att jag fått mer uppmärksamhet men det är väl egentligen inget positivt. Man vill ju ha uppmärksamhet för den man är inte för hur man ser ut.
Jag kommer nog, om jag lyckas gå ner i vikt, att operera brösten. För att jag vill det, jag vill ha dem mindre och jag vill ha dem på rätt ställe *skrattar* Hade hoppats att de skulle bli mindre efter amningen av två ungar men det verkar inte bli så, snarare har de blivit större.
Jag vill kunna köpa en tröja som baserats på hela överdelen inte bara om brösten får plats i den eller inte.
Något bitter här.
Jag hoppas att träningen ska göra att de blir lite mindre. Hoppas hoppas hoppas.

Har ialla fall bestämt mig att min belöning om jag lyckas gå ner tio kilo (som jag tänkt göra I ÅR!) blir en tatuering. Nästa år börjar jag jobba igen och då lär jag ha ännu mindre tid att träna så det gäller att jag fixar det här med kosten. Har försökt införa vegetarisk mat och försöker äta mindre gott.
Men har en gottadag! Absolut, jag tänker inte sluta för evigt med gott. Var och hälsade på en kusin och fick mig en mumsig tårtbit. Världen innehåller så mycket god mat och jag tänker inte missa den. Däremot ska jag träna! Träna träna träna!
Fyra pass i veckan till att börja med.
Idag kommer det bli det tredje den här veckan. Kanske jag lyckas klämma in fem.

Det är verkligen kul med träning och det bästa är att man känner resultaten fort!

1 kommentar:

  1. Du är jätteduktig! Jag känner mig också duktig, men tycker shapeup är lite svår när man tränar, har så mycket motivation och är faktiskt inte särskilt sugen och hungrig (kors i taket) så har nästan gått ner för mycket nu i början. Är ju inte bra heller, så ska försöka äta lite mer bra grejer men har minskat ner på kolhydrater och tagit helt bort chips, godis och det mesta brödet, mina största laster :P

    Jag önskar att man kunde fokusera bara på att må bra och kunna leva längre, men nå ligger tankarna på utseende där i bakhuvudet nånstans. Har ägnat halva livet åt att tänka på hur jag ser ut så svårt att komma bort från det nu. Dock blir det lättare och lättare. Tänker nu att jag tränar för att slippa ryggvärken och spänningshuvudvärken som kommer av spänd nacke och svaga axlar. Plus att det rent genetiskt borde vara stor risk att jag får höftfel, artros och skit från mammas sida, och så alla hjärt- och kärlsjukdomar på pappas sida. Är nog klokt att försöka bli hälsosammare redan nu så det inte blir hjärtinfarkt i 40- årsåldern.
    redan efter ett par veckor har jag mindre ont i ryggen faktiskt, kan ju knappast vara att jag byggt muskler men säkert ökar blodcirkulationen och rörligheten lite grann eftersom man rör sig.

    Var på ett superbra pass här på KAUIF (studenternas idrottsförening) i går, Funktionell träning hette det. Uppbyggt för att få en "hållbar kropp" typ. Blandning av styrka, puls och rörlighetsövningar. Jag gjorde lite egna varianter men det kändes och känns i dag. Tror det är ett bra pass för mig som är smidig som ett kylskåp:P

    Oj vilken lång kommentar, men tycker om att läsa och diskutera träning och hälsa, fast inte på ett sånt där äckligt hurtigt sätt som vissa träningsbloggar kör med, haha!

    Kram och pepp till dig vännen!

    SvaraRadera