lördag, augusti 25

På önskelistan

En sovmorgon.

Vaknat vid fyra eller tidigare varje dag i några veckors tid nu.
Och börjar bli trött.
Gubben jobbar konstant förmiddag så han kliver upp typ halv sex varje morgon och det hade varit himmelriket. Halv sex. Mmmm.
Att få sova hela natten fram till halv sex. Har blivit lite smått bortskämd med Ivan som oftast sover till kring sju.

Hade varit fint om gubben eller vem som helst tog pigan de tre timmarna. Tänk att få sova tre timmar extra, det är ju nästan som en natt till =) Jag skulle säkert kunna gnälla mig till att få Rikard att ta henne på morgonen men det hade ju varit kul om han frivilligt gjorde det bara för att han vill vara snäll med mig. Kommer på att nej men idag kan jag vara extra snäll med min trötta fru och ta Fanny på morgonen.

"älskling, sov du så tar jag hand om pigan en stund. Det förtjänar du."

Eller något annat gulligt. Oftast jobbar ju Rikard helgen också, for med kidsen till mor och far förra och förrförra helgen så Rikard skulle få sova ut. Men den här helgen är han ledig, första helgen på länge som han är ledig så givetvis förtjänar han en sovmorgon. Jag tycker absolut att han förtjänar att få sova, det hade bara varit trevligt om han någon gång tänkte samma sak.
Funderar dock själv på att skaffa nattjobb på helgerna så jag skulle få sova till typ två jag också. Rikard kommer ju hem vid tretiden och sen får ligga i sängen i tolv timmar. Tolv timmar =) Jag har tur om det blir en fyra timmars just nu. Och att man får fyra timmar i sträck är väldigt ovanligt.
Jag är egentligen ingen bra småbarnmsmorsa, det här med lite sömn är inget för mig. Jag är sur och tvär hela tiden. Mår illa på mornarna och blir lite yrslig och ont i huvudet av sömnbristen, har nästan konstant huvudvärk nu, men vad ska man göra? Jag har ju som ingen att lämpa över ansvaret på, jag har bäddat och nu får jag ligga eller ja inte ligga.
Jag har dock aldrig varit på så dåligt humör som jag är nu.
Typ PMS gånger 10.
Jag känner att allt bara kokar. Hela tiden.
Vila på dagen?
Jo med en tvååring hemma så går det inte så bra och när han är på dagis så har man miljoner saker som ska hinnas med. Rikard har jobbat över i veckan och varit på kurs så det blir ingen vila på dagen heller. Om nu pigan ens sover. Hon kör en halvtimme i stöten oftast så man får antingen ta hand om sin personliga hygien eller vila en tjugominuter. Och oftast hinner man precis lägga sig ner så vaknar hon så nej vila på dagen fungerar inte.
Så det är bara att bita ihop.

Nästa helg dock, då slipper jag familjen ett tag. Då blir Rikard så illa tvungen att ta kidsen på morgonen. Då åker jag till Luleå. Sova på hotell är inte fy skam för en småbarnsmamma. Kommer stänga av telefonen så får omvärlden klara sig bäst dem vill. (Gamla hederliga väckarklockan får följa med så man kommer upp till kursen) Jag kan ändå inte göra något om det händer något med ungarna i Kiruna när jag är i Luleå och då får faktiskt Rikard klara sig. Underbara svärmor kommer upp och hjälper till när Rikard ska ner till Boden med ungarna så Fanny får sällskap i baksätet. Det är jobbigt att köra med en skrikande baby i baksätet 30 mil. Så det var verkligen underbart supersnällt att hon kunde ställa upp.

Nu vaknade Ivan därnere, får se hur Rikard löser det problemet. Klockan är sex. Han lär bli irriterad. Han är ju faktiskt inte van att kliva upp så tidigt på helgen ;) Sex mmm det hade varit vansinnigt skönt att kliva upp sex.
Sex? Troligt när man aldrig får sova, då är den där halvtimmen inte värd att ha sex på, då sover man hellre. Så en sovmorgon hade ju faktiskt gagnat hela hushållet. Hur kåt jag än är så är det inte värt att förlora sömn över.
Karlar som gnäller om att de aldrig får sex? Testa ta era barn på morgonen eller kanske ta med dem nånstans på dagen och säg åt frun "Passa på att vila lite älskling, jag tar barnen en stund"
Tror det hade resulterat i en väldigt tacksam och betydligt gladare fru som kanske hade varit lite mer villig när ni kommer smygande i sängen. Kanske ni skulle få er ett nummer istället för en snarkande fru som smäller till er när ni kommer nära. För den stunden det tar att ha sex är så mycket mer värdefull än man kan tro. Varesig det är fem minuter eller en timme så är det mycket skönare att få blunda en stund utan barnskrik än att ha sex.
Så vill ni ha sex så se till att frun och kudden får lite egentid nån gång på dygnet. Och ja ni kan ta två ungar samtidígt. Hur vet jag det? Därför att jag allt som oftast har två ungar samtidigt själv så nog klarar ni två ungar själv.

Men nu är det bara fem dagar kvar tills jag slipper familjen en stund. Gud vad skönt!
Ja jag sa det, gud vad skönt att slippa familjen en stund.
Få träffa lite arbetskompisar. Få vara Elin en liten stund.
Jag kommer säkert snacka ungar. Jag kommer säkert sakna kidsen
Men jag kommer få vara ifred en stund.
Jag får fokusera på jobb som jag nästan glömt bort. Herreminje hade ju till och med glömt bort kvadranterna i munnen!
Saknar jobbet så vansinnigt ibland. Arbetskamraterna och att få känna sig nyttig.
Nej jag känner mig inte nyttig nu. Känner mig mer som en matstation. Typ bambatant/bärare.
Jag bär barn hela dagarna. Hemmafru? Ja kanske om man gick in för det. Om man hade en karl som inte jobbade så mycket på helgerna. Om man hade en karl som var lite mer morgonpigg ;) Om man hade en sån där karl som kunde säga "älskling, passa på att vila så tar jag barnen en stund" men tror den mest återkommande meningen i det här hushållet är "tar du henne, jag måste ta en snus".

Det ska jag nog skriva på min gravsten när jag dör av sömnbrist
"tar du henne, jag måste ta en snus"
Jag måste nog börja med lössnus, det kan vara värt vilan man får varje gång man ska ta en snus.

2 kommentarer:

  1. Det är jävligt jobbigt att ha det sådär som du har nu.
    Jag vet ju tyvärr :/ sådär var ju Noa, sov betydligt färre timmar per dygn än normalt.
    Och plus att han var missnöjd hela tiden. Precis hela tiden skulle det hända nåt. Jag kunde inte ens sitta med honom i famnen i soffan, nä jag skulle gå runt och bära, titta ut genom fönstret, visa nån leksak till honom.
    Näsan hela tiden. Kanske 2-3 min då och då under dagen kunde han ligga i babygymmet själv.
    Att hålla på å underhålla konstant när man är sådär trött, det knäcker en till slut! Och inte ens får vila några minuter under dagen. Dalle hjälpte ju iaf till ganska ofta. Tex på natten när Noa var vaken precis sådär som Fanny. Inte för att det gick å sova när han skrek för det mesta, men jag fick ligga och blunda iaf.
    Nä usch, får jag en till så hoppas jag inte att den är som Noa :S vill inte ens berätta hur dåligt jag mådde och vad som fanns i mina tankar just då..

    SvaraRadera
  2. Det är jävligt jobbigt att ha det sådär som du har nu.
    Jag vet ju tyvärr :/ sådär var ju Noa, sov betydligt färre timmar per dygn än normalt.
    Och plus att han var missnöjd hela tiden. Precis hela tiden skulle det hända nåt. Jag kunde inte ens sitta med honom i famnen i soffan, nä jag skulle gå runt och bära, titta ut genom fönstret, visa nån leksak till honom.
    Näsan hela tiden. Kanske 2-3 min då och då under dagen kunde han ligga i babygymmet själv.
    Att hålla på å underhålla konstant när man är sådär trött, det knäcker en till slut! Och inte ens får vila några minuter under dagen. Dalle hjälpte ju iaf till ganska ofta. Tex på natten när Noa var vaken precis sådär som Fanny. Inte för att det gick å sova när han skrek för det mesta, men jag fick ligga och blunda iaf.
    Nä usch, får jag en till så hoppas jag inte att den är som Noa :S vill inte ens berätta hur dåligt jag mådde och vad som fanns i mina tankar just då..

    SvaraRadera