måndag, augusti 20

Mamma är lite trött och less just nu

Lade pigan för sin förmiddagslur nyss och då skulle Ivan också i sängen, jag vet att han inte är trött utan han vill bara att pigan ska hållas vaken. Så jag bar ner honom i sin egen spjälsäng. Vill du sova så får du sova i egen säng. "vill du sova?" nick nick nick nick. "Okej men då får du sova i egen säng". nick nick nick. När man sen lägger honom så blir det skrik och panik.
Lyfter upp. Neeeeeej. Jaha då sover du i egen säng. Pigan sover i sin säng. Lägger honom igen.
Neeeeeej. Lyfter upp. Då pekar han upp mot pigans säng. "Vill du sova?" nick nick nick. Lyfter i sängen. Neeeeeej.
O.s.v............En timme senare sitter han och snyftar i soffan och pigan ligger och sover. Ett framsteg är ialla fall att han inte slagit henne än idag, dock så har han satt sig på henne en gång. Men nu sover hon gott medan storebror lämnar henne i fred. En stund ialla fall, tills han springer in om jag går på toaletten och skakar på sängen. Eller kastar något på henne. Eller slår på henne så hon vaknar. Han är inte elak, han är svartsjuk eller han utvecklas eller vad det nu är enligt experter men jävligt jobbigt och irriterande är det vilket som.  
Mamma är trött på allt detta fram och tillbaka men det får väl vara så nu tills han lär sig något. Vet inte riktigt vad han ska lära sig. Låter det vara just nu. Jag är ingen expert. Är inte ens novis. Känner mig som en odugling ibland. En nanny hade varit trevligt. Nu får nannyn ta det där, jag går och fikar på stan. Hade jag varit rik så hade jag inte tvekat. Då hade jag klämt ut fem, sex stycken och bara haft dem när det var mysstund. Kramas och gosas. Sen beordra nannyn att fixa resten. Jajamen, jag är en slö fan och hade jag haft råd hade jag hyrt in ett proffs istället för mig. Utan samvetskval.
"Men herregud har man skaffat barnen så måste man uppfostra dem också". Ja hade jag varit miljardär så hade jag gärna uppfostrat dem MED en nanny som tog dem när jag blev less. Eller gärna gjorde något annat. Eller haft en stab med tjänstefolk som gjorde allt annat så jag bara hade barnen att tänka på. En kock, en hushållerska. Städare och allt annat. Mmmm.  Jag kan uppenbarligen inte mycket. Suck. Blir bara less på mig själv ibland. Och snart kommer lilla Fanny i den åldern också. Nåväl, jag är som jag är så jag får väl bara hålla tummarna att ungarna överlever ialla fall. Läst de där Juulböckerna och blir inte mycket klokare så är väl obildbar antar jag. Är så less på att förklara att man inte får slåss, kasta, göra si och göra så och lyfta bort. Blä. Det är bara några år till sen kanske de börjar förstå vad man säger. Just nu känns det som att jag pratar finska och Ivan bara neeeej.
Och just nu ser jag väääldigt mycket framemot att få fara iväg och slippa barn ett tag. En dag utan. En dag med vuxna människor. Väldigt skönt. Då hinner man kanske sakna dem lite grann. Säkert kommer jag ha ångest när jag åker. Men att slippa vakta hela tiden är underbart. Slippa hålla koll på Ivan en dag. Ja det ska bli jäkligt skönt.
Dessutom känns det som att jag just nu har noll koll på jobbfronten så jag behöver få en dos av det också. Ska bli trevligt när tiden på förskolan blir längre och jag får komma ut på jobbet och känna mig nyttig. Vill dock inte lämna ifrån mig dem alltför tidigt. Ivan kändes lite i tidigaste laget så Fanny kommer nog få vara hemma ett litet tag till innan hon får börja förskolan. Imorgon tisdag, då får man lite paus i vaktandet. Eller ja då får man vakta den ena men man slipper ialla fall slag och diverse andra otyg som Ivan hittar på.
Men att vara hemmamamma tills de börjar skolan?!?! *hjälp* Då hade nog Elin fått tuppjuck och flytt landet. De slutar ju inte direkt trotsa på treårsdagen, de uuuutvecklas ju hela tiden. Nej förskolepersonalen gör ett fantastiskt jobb, jag är imponerad av att de orkar med. Och väldigt tacksam för att de finns.

Sådär nu fick jag spy lite grann, kanske man kan ta nya tag. Förklara, lyfta bort, trösta Fanny. Förklara lyfta bort, trösta Fanny. Sitta mellan, hålla undan, hålla undan.....suck. Blä.
Nu ska jag försöka hinna ta tvätten medan det är reklam, jag älskar verkligen home shopping network. Då kan det hända att Ivan sitter fem minuter i lugn och ro. Det där med tecknat och film har han inte upptäckt än. Att få honom att sitta framför Musse eller något annat går inte, han struntar fullständigt i sånt. Så reklam och sovande lillasyster, då hinner man göra lite grann.
Imorgon kanske jag är på bättre humör. Om inte annat så får jag se till att vara på bättre humör. Kommer inte direkt att vara på bra humör när Rikard åker iväg här mitt i veckan. Hallå matbackar och smuts här hemma. Orkar inte bängla om jag vet att jag inte får hjälp sen. Då kanske man får rensat i frysen också.

Nu reklam =))))) nu tvätt och kanske jag törs springa på toaletten en snabbis och borsta tänderna.

och btw det är underbart med barn =) ljuset i mitt liv =)

1 kommentar:

  1. Hihi härligt slut. :) Jag funderar om jag inte måste möta mina demoner (satkärringarna på biblioteket) för att låna på mig lite böcker om barn. Jag fattar ingenting ibland och jag har bara en att hålla reda på. haha :)

    SvaraRadera