onsdag, augusti 22

Lite piggare, lite gladare.

Fick sova lite mer inatt, pigans tand stör nog henne en aning men hon är tapper och gråter inte så mycket. På Ivan märkte man knappt de fyra första tänderna. En dag var de bara där. Nu håller pigan på att få sin första och det märks att hon inte är helt kry.
Hon sover inte lika bra på nätterna längre och väldigt korta stunder på dagarna.
Därför får inte mor i huset heller så mycket sömn.

Nu kryper lillan runt på golvet och myser av sin egentid med alla leksaker medan storebror är på förskolan och får leka med de större barnen. Det öser ner ute och inte alls promenadväder.
Jag har upptäckt Pama minutris och har smaskat i mig en tallrik till frunch. Mums, smakar som risgrynsgröt/mannagrynsgröt fast det tar bara nån minut att tillaga. Helt suveränt. Och så kanel och en hårdmacka med svärmors goda lax på. Mums.

Gubben har åkt till Gällivare på kurs så vi får husera ensamma här. Ska försöka mig på älgrullader idag, skulle ha gjort det igår men det blev alldeles för sent så det blev en improviserad middag på Frasses. Hemskt jag vet men det skulle gå fort och vi hade inget tinat hemma. Så det fick bli ett stopp efter Coop.
Ivan fick för en gångs skull en leksak som han faktiskt kunde använda så när vi kom hem var det hoppande grodor för hela slanten.
Fick honom till och med att varva ner lite efter dagis med en film och mellis. Han satt och tittade nästan en kvart utan avbrott. Bilar 2. Det var väldigt bra. Sen vilade han med mig nån minut på soffan innan det var fullt ös igen.
Vi smaskade i oss varsin pizzabulle (ungefär som vanliga bullar fast det är med pizzadeg och pizzafyllning. Enkel mellismat och ganska roligt att göra också.

Man märker direkt när han varit på dagis, då är han lite mer tillfreds med tillvaron. De är ju mer aktiva på dagis än vad vi är. Det finns så mycket annat att göra hemma så man har inte tid att sätta sig och rita, gå ut och härja och hitta på en massa saker. En eller två grejer kanske men sen är det disk, matlagning, tvätt m.m. som ska göras och då får man kompromissa lite och låta honom leka lite själv.
Så är det.
Vad skulle man göra utan förskolan? Visst det finns alternativ, man kan gå på Öppnis eller kyrkans barnverksamhet också. Fara en sväng på leklandet eller något annat men man måste fortfarande fixa hemma också.

Tänkt börja träna till hösten. Nu i september blir det ju älgjakt men efter det. Förut fick man friskvårdsbidrag från jobbet men nu när man är mammaledig så får man nog punga ut med det själv. Så det får nog bli månadsbetalning, mammapenningen är inte så saftig direkt. Spanade på enerqi och de verkar ha så mycket roliga pass, det är ju egentligen dem jag är ute efter, så det får nog bli där. Jag som dessutom är snål får nog ännu mer motivation att gå om jag måste betala själv. Men jag måste verkligen göra något. Nu är pigan dessutom så stor att hon klarar sig utan bröstet så jag behöver inte stressa utan vet att hon klarar sig bra utan mig ett tag. Det fanns dessutom pass sent på dagen och det måste bli efter fyra så gubben hinner ta sig hem. Får nog se till att utnyttja mormor och morfar lite också om jag verkligen ska träna ordentligt.
Det behövs verkligen, noll kondition och massor med övervikt. Man vill ju leva tills man eventuellt själv får barnbarn och går i pension. Hålla sig frisk och kunna göra saker när man blir äldre.
Känner fortfarande av foglossningen lite när jag går långt och har lite problem med ryggen om jag missar mina övningar så träning behövs verkligen!!!
Jag vill inte dö i förtid för att jag är en lat jäkel.
Man kan vara rund och ändå sund. Så länge man tar hand om kroppen och äter bra.
Och gör man som oss och fuskar ibland då får man banne mig se till att träna också.
Så när vi kommer hem får det nog bli ett gymkort. Så man kommer iväg. Så man kanske kommer i form.
Åtminstone får lite bättre kondis....pust*
Lär väl däcka på första passet ;) Hoppas de har hjärtstartare där =)

Nu verkar pigan vara lite less på att krypa runt. Vi ska ta en dusch och bada lite hon och jag. Lite mammatid förtjänar hon nu när Ivan är på dagis. Man får passa på.
Ikväll är det Ivans tur att bada med mammsen.

Men som sagt, lite piggare. Lite gladare.

1 kommentar:

  1. Om du vill så kan Armin köpa Dentinox från norge. Det använder vi åt Niilas. Man smörjer in tandköttet med någon droppe när han verkar som mest besvärad. 100 kronor en liten flaska. Men den är dryg!

    SvaraRadera