torsdag, augusti 23

Håller mig sysselsatt medan....

Fanny kryper runt häruppe och halvt om halvt bölar och gnäller.
Orkar inte hålla på att vyssja henne, det hjälper ändå inte när hon vägrar lugna ner sig. Som nu.
Så jag lägger henne i ena delen av rummet och väntar tills hon kämpat sig hela vägen genom rummet och så lyfter jag tillbaka henne.
Tortyrmetod möjligen men trött blir hon ialla fall.
Bättre än att stå och vyssja henne och försöka hålla henne tyst så hon inte väcker hela huset.
Så förhoppningsvis efter några varv så blir hon så dödstrött att hon däckar och jag kan bära henne i säng.

Mamma som gett upp?
Ja möjligen.
Men tidigare har jag suttit i sängen och gjort i stort sett samma sak. Haft henne krälande över mig och Rikard och fram och tillbaka. Det känns inte säkert, jag somnar och hon kryper ur sängen. Inte hänt än men mardrömsscenariot är sådant :P så bättre att sitta och försöka hålla sig vaken medan hon krälar runt häruppe. Var hon inte kan ramla nånstans.
Därav mitt kvällsliga inlägg.
Förra natten när Rikard var borta så sov hon från nio till fyra och sedan till halv sju så jag tänkte att hon äntligen vänt tillbaka till rätt dygnsrytm men nu somnade hon vid nio och vi lade oss tidigt. Skönt. Då sover hon nog igen. Nej vaknade för en timme sen och vägrar somna om. Vyssjning, mys och härj nej inte ens mutning med tisse hjälpte. Så nu är det uttröttningsmetoden som gäller.
Och än så länge så är det min favoritmetod.
Lugnare och framför allt tystare. Då får resten av familjen förhoppningsvis sova också.

Spenderade en dag med en ledig mormor, som inte händer alltför ofta, for och fikade på stan och mormor shoppade en massa fina barnkläder. Ungarna har det bra dem ;) Vi tittade på kläder till oss vuxna men konstigt nog så kom vi hem med bara småkläder =) Det är ju så vansinnigt kul att handla barnkläder.
Ivan har hållt sig torr hela dagen och hela förra natten förutom då en liten kissning i kalsongerna vid bus med mormor. Nummer två är fortfarande i blöjan men vi kör inte alltför hårt det här än. Han får fortsätta i sin takt och än så länge fungerar det bra.  Han är jätteduktig på att säga till och säger han inte till så sätter vi honom på toaletten efter mat,sov och sånt. Skynda långsamt här.

Underbart att Rikard kommit hem, en natt borta räcker mer än väl. Huvva. Får se hur man pallar att vara borta en hel månad, han lär ju inte sova många nätter med mig i Boden, blir väl mest ute i jaktkojan. Huuuuvvva....jag hatar verkligen att sova ensam.
Dock hoppas jag att pigan inte fortsätter vara vaken halva nätterna och störa svärmor och svärfar. Det är så vansinnigt störande med gråtande småbarn när man ska upp tidigt. Helst om det inte är självvalt ;) De har gjort sina hundår om man säger så. Ivan höll ju inte på såhär, inte ens när han var sjuk eller höll på att få tänder så jag har inte vanan inne direkt. Men får se till att inte låta henne sova på dagen, då borde hon väl bli trött på natten? känns bara jobbigt att behöva hålla henne vaken när hon är trött men jag måste väl bli lite hårdare...Ivan har ofta sovit nån stund på dagen och ändå sovit hela nätterna. Pigan sover mycket mindre än Ivan. han kan ju klämma två timmar på dagen och en tolvtimmars på natten men pigan kanske sover sju totalt under hela dygnet. Typ fyra på natten och tre utspritt under dagen. Det känns på tok för lite men vad ska jag göra? Droga ungen?
Nu sover hon inte ens hos oss, hon kryper bara runt och härjar. Tidigare kunde jag smyga ner henne i vår säng och hon sov några timmar men inte nu. Jag blir vansinnig på att ha henne i sängen nu det ska petas i näsan och dras i hår.m.m..urk...så vår säng blir det inte i fortsättningen. Rikard måste dessutom få sova när han ska upp tidigt på mornarna.
Ikväll kändes han dock lite febrig och var allmänt sänkt, tror inte han riktigt har piggnat till efter förkylningen. Tror han hade behövt stanna hemma längre sist och inte bara två dagar. Det verkar vara något långdraget han går och bär på. Får se hur det blir imorgon om han vaknar med feber får han då stanna hemma varesig han vill eller inte. Onödigt att smitta ner andra =P

Pigan är väl i en fas. Nån gång måste hon ju sova och gör hon inte det så har jag nåt att skylla på när hon senare i livet gnäller på att hon är kort ;)

Nu rinner tissarna för fullt och jag känner mig döless på att vara en mjölkko. Intalar mig att det är bra med lite mjölk för henne men jag är less. Har varit less länge men försöker så länge det går. Ammar till frukost och kanske en sväng på eftermiddagen. De värker och är sprängfyllda men försöker att inte amma oftare så det ska lugna ner sig. Men jag kör såhär ett tag ialf tills hon fått ordentligt med tänder sen slutar jag.
Babyn först =)

Nu får pigan krypa vidare, jag ska nog spana på The Gates.

Nattinatt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar