fredag, juni 3

papperslösas vård

Papperlösas vård splittrar regeringen

Frågan om vård för papperslösa har splittrat alliansen i många år. Moderaterna har varit emot att ge vård till personer som befinner sig olagligt i Sverige. Men i mars var regeringen för första gången överens i frågan. I den migrationspolitiska överenskommelse som gjordes med Miljöpartiet, kom man överens om att utöka hälso- och sjukvård för ”vissa grupper” i Sverige.

Jag vet faktiskt inte var jag ställer mig i den här frågan, känner mig splittrad. Dels tycker jag att om man vistas olagligt i ett land så ska man inte få vara i landet. Om en person som är olagligt i Sverige söker vård så tycker jag att visst man kan behandla personen och när de akuta behoven är tillgodosedda så ska personen ut ur landet. Varför ska man få vara kvar i landet om man är här olagligt? Alla personer är lika och har rätt till god hälsa heter det. Och visst jag håller med. Alla människor borde få vara friska.

Men personen är fortfarande här olagligt.
Då borde sjukvården ha en skyldighet att rapportera detta till myndigheterna och när personen är frisk nog ska personen utvisas.

Ge alla rätt till sjukvård

Föredömligt vill Erna Zelmin även ge papperslösa barn och ungdomar rätt till subventionerad tandvård. Allt annat vore orimligt.
För vuxna papperslösas tandvård föreslår hon ytterligare utredning med förklaringen att gällande subventionssystem är så komplicerat. Mot detta är svårt att invända.

Vuxna medborgare som är lagligt i Sverige och betalar skatt får inte tandvård även om det är akut så varför ska man ge papperslösa gratis tandvård? Borde inte medborgare då också få gratis tandvård. Jag är av den åsikten att munnen hör till kroppen och att tandvård borde betalas som sjukvård. Det finns många i Sverige idag som lider av en dålig tandhälsa. Då hade det varit orättvist om papperlösa vuxna får gratis tandvård när vi inte ens kan ge vuxna medborgare gratis tandvård.

Den som lever papperslös i Sverige gör det därför att det trots allt är ett bättre alternativ än att leva med papper i hemlandet.

Det visar väl att Sverige är ett ganska slappt land, kom hit här spelar det ingen roll om du vistas olagligt. Du behöver inte betala skatt men du får vård ändå. Vi kastar inte ut dig för det är ju synd om dig. Är man här olagligt så ska man inte ha samma rättigheter som de som är medborgare. Sen bryr jag mig inte om vilken nationalitet man har. Det finns svenska medborgare som är födda i ett annat land. Skattebetalarna betalar för sin vård. Är man här olagligt betalar man ingen skatt men man ska ändå har rätt att utnyttja systemet. Vi får ju redan nu göra stora neddragningar inom vården. Vi tar ju knappt hand om våra egna medborgare.

Behandla papperslösa tycker jag är ok så länge man har en strategi för att föra ut personen ur landet. Och nej jag är inte brydd om det är en pappa, mamma eller vad som. Ett föräldralöst barn kan givetvis av förklarliga skäl inte ta hand om sig själv men som sagt myndigheterna borde kontaktas. Alla är antingen någons mamma, pappa eller barn, man kan inte ta hänsyn till det jämt eftersom det då aldrig skulle gå att utvisa någon.

Vet inte om det är mitt öra eller om det bara är jag som är bitter. Men skulle en stackars papperlös ha lika ont i örat som mig så skulle jag absolut vilja att den stackaren skulle vård precis som alla andra som har akuta smärttillstånd.

1 kommentar:

  1. Jag orkade nog inte ta till mig allt, men intressanta tankeaspekter. Håller med om tandhälsan dock. Om jag vägrar visa upp mitt ID, är jag papperslös då och slipper betala??? Det hade varit trevligt!?

    Rent generellt tycker jag att det är tråkigt att systemet till och från bygger på att LURA systemet.

    SvaraRadera