måndag, juni 13

morron morron

Här har vi en lugn morgon.
Pojken ville vakna vid åtta tiden så då var det dags att kliva upp. Ganska skönt när han sover hela nätterna, hade själv svårt att somna igår...är väl lite helgskadad. Det är så svårt att somna när Rikard jobbar natt.
Nyhetsmorgon snurrar på TV ganska trivsamt. Brukar spana lite på nyheter på morgonen.

Haha, sitter ni på jobbet kan ni titta på programmet live på Internet, vilket råd! Malou tycker tydligen att man inte ska arbeta på jobbet utan man ska titta på henne =) Lite roligt tyckte jag.
De pratar om lån hos Malou. 7 miljarder till 57 miljarder har tydligen våra lån ökat till. Det var inte lite!
Hon intervjuar en kvinna om hur hon använde sin bostad som en bankomat, tog lån för årliga semesterresor m.m. Känner igen henne från Lyxfällan. Ska man tycka synd om personer som lånar för att upprätthålla en viss livsstil? Var det ingen som sa något på banken? Visst banken ska inte låna ut pengar hur som helst tycker inte jag heller men en vuxen person måste ju ändå fundera lite innan man gör saker. Innan man köper den där nya TVn för att alla andra har en sån, bokar den där utlandsresan som man egentligen inte har råd med. Barnen måste ju få resa lite, jag förstår inte den tankegången. Barn tycker nog det är roligt att vara med sin familj sen om man är i Thailand eller Piteå havsbad spelar väl ingen roll.
Har inte bankerna lite ansvar också? frågar Malou. Ska de inte fråga vad pengarna ska användas till?
Det är inte heller alltid den vanliga banken man lånar av, det kan ju vara kreditkort man handlar på. Man skickar ett SMS och helt plötsligt har man pengar på kontot.
Det är säkert frestande att handla.

Det man rekommenderar enligt bankkvinnan är att man har två månadslöner sparat. Kan säga att vi har kanske 1,5 lön. Det blir inte lika mycket sparat när jag är mammaledig. Man märker direkt att det inte kommer in lika mycket pengar. Jag får inte ens hälften av det jag tjänat tidigare på en mammapenning. Förstår att ensamstående föräldrar har det hårt. Helst om man är hemma och om man inte haft en bra lön innan man blev mammaledig så får man ju ännu mindre. Det är hårt och man får försöka snåla lite.

Jag måste bli bättre på att spara. Bättre på att hushålla med pengarna.
Mer ekonomisk. Jag är inte bra på sånt =((( Men lån tar jag inte. Bil och hus okej men inget annat.
Lån har vi givetvis, huslån och jag har mitt studielån. Tur att det inte är mycket ialla fall. Hujja, hatar att vara skyldig pengar. Ska försöka ta mig i kragen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar