lördag, maj 14

Rabarbermuffins

Ingredienser :

250 gr smör
3 dl strösocker
4 stora ägg
150 gr mandelmassa
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
200 gr rabarber
75 gr vit choklad
½ dl råsocker

Jag hade inget råsocker hemma så jag använde vanligt och lade i 100 gr vit bakchoklad istället för 75 gr(orkade inte börja väga, kakan var 100gr) Enligt tidningen ska råsockret göra att det blir lite knastrigare så nästa gång ska jag absolut prova med det.

Gör så här :

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tillsätt äggen, ett i taget, under fortsatt vispning.
Riv sedan i mandelmassan. Vispa lite till.
Blanda vetemjöl och bakpulver, sikta ner det i smeten med hjälp av en sil.
Skölj och skär rabarbern i bitar. Finhacka chokladen. Blanda rabarber och choklad med råsockret (om du vill, spara lite och strö över innan du lägger in muffinsen i ugnen, då ska de bli knastriga på toppen).
Vänd ner hälften av rabarberblandningen i smeten.
Fördela smeten i mindre muffinsformar. Toppa med resten av rabarberblandningen.
Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter.
Låt svalna på galler.
Pudra ev. över florsocker vid servering.

Som sagt jag hade inget råsocker hemma så jag tog bara någon matsked med vanligt socker till rabarberblandningen. Jag satte de i stora muffinsformar och då fick jag inte den där bulliga toppen riktigt så små formar kanske blir snyggare men då får man ju mindre muffins ;)
De blev verkligen mumsiga. Så där syrliga och goda. Till och med Rikard tyckte de var goda och han är ju ingen gottegris. Kanske just för att de var lite syrliga och inte äckelsöta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar