lördag, maj 14

Eurovision

25 bidrag.
Ganska trivsam lyssning, det mesta går faktiskt att lyssna på. Det mesta i alla fall.
Har egentligen ingen klar favorit just nu.
Gillar
Ungern, kvinnan med kort kort som sjunger en ganska bra discolåt fast jag saknar lite rörelse.
Irland med tvillingarna som hoppar och studsar runt som Howlin Pelle på scen. Glad låt även om jag inte riktigt hänger med i texten men små söta pojkar som har massor med energi kan ju få några poäng av Toktanten.
Frankrike, en riktigt snygg kille som sjunger helt fantastiskt, egentligen inte eurovision tycker jag men är imponerad av sången och dessutom ääälskar jag franska. Kanske man skulle se till att Ivan får börja på sångskola tidigt, han har ju snart den där frisyren i alla fall. Tycker nästan han ska vinna så man kan romantisera lite till ;)
Azerbaijan (stavning??) har ju i stort sett en svensk låt som jag faktiskt tycker är bättre än vårt svenska bidrag. Får lite Eskobar / Heather Nova - Someone new feeling.

gillar inte
Danmark som uppenbarligen lyssnat lite på Andreas Johnsson när de skrev sin låt.
Greklands rappare som jag tycker förstör hela känslan i låten. Moldavien som försöker återanvända vuvuzelorna.

Gillar när länderna väver in lite "eget" i låtarna. Greklands bidrag hade dans och delvis sången, blir alltid glad när man sjunger på sitt eget språk som t.ex Serbien och Spanien. Tyckte faktiskt om Bosniens bidrag, man märkte att det var deras bidrag. Tycker det är bra med låtar som representerar landet. Som har lite folkmusiktoner i sig.
Blev lite förvånad att Rumänien inte hade en kvinna med kort kort discolåt a la Dragostea utan en karl med randiga byxor =/

Ivans favorit ikväll (han vägrade somna förrän sista låten spelades) var faktiskt Spanien. Han shakade loss här på golvet.

Självklart hejar jag på Sverige, röstar aldrig i melodifestivalen eftersom man inte får rösta på sitt älskade moderland, men jag väntar mig inte en vinst. Jag hoppas bara att vi slipper kvala nästa år.

Tycker dessutom att vi likt England kunde spara lite av Toktantens tid och skippa alla deltävlingar och bara betala typ Robyn eller Roxette så de kan vinna tävlingen åt oss. Eller varför inte ABBA, det hade väl varit nåt. En ABBAreunion lagom till Eurovision. Mmm. Senast England hade en "kändis" så vann de väl?
Här kommer ett av mina favoritbidrag genom tiderna




Får se vem som vinner ikväll.
Håller tummarna för att Sverige inte ska komma sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar