onsdag, maj 11

Bra - duktigt - härligt - bäst - Perfekt

Min son behöver aldrig vara duktig

Jag ska försöka att inte värdera min son. Han är ju egentligen helt perfekt så varför jag säga att han är duktig hela tiden? =)  Läste ett väldigt bra inlägg hos Lady D. Hennes inlägg brukar för det mesta vara riktigt riktigt bra. Duktig kvinna ; )
Klicka på länken här uppe så kommer ni till hennes inlägg.

Ska verkligen försöka att inte säga åt min son att han är duktig när han har ätit upp maten t.ex. Det behöver man inte säga.
Han behöver inte som så många personer hamna i "duktighetsfällan", att alltid känna att man måste prestera för att andra ska tycka att man är duktig.
Jag vet att jag hamnat där ofta. Man gör något t.ex gå och träna. När man kommer hem så säger man kanske oj vad jobbigt det var eller något liknande. Varför? För att karln ska säga att man varit duktig som tränat. Jag har inte varit duktig när jag har tränat. Jag har tagit hand om min kropp.

Jag vet att det är svårt.
När han staplar klossar t.ex så säger jag ofta Ooooj vad duktig du är. Det är invant. Helt plötsligt så slinker det ut. Jag har varit gaaanska bra på att inte säga det när han äter ialla fall. Men det är inte helt lätt.
Inte helt lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar