fredag, augusti 3

TV, fredag, ångest

Blev inget bakande igår, Rikard hade köpt färdigt bröd.
Jag var sugen på att baka men det får bli en annan gång.
Idag är det FREDAG!
Och Rikard är ledig hela helgen.

Rensade lite i rabatten igår men jag blir bara irriterad för att jag inte kan något. Kanske måste ta och läsa på lite om det där. Baka är ju lätt, det står i receptet hur man ska göra och man har allting. Men blommor och allt tjafs. Jag vill väldigt gärna ha fint på gården men varje gång jag börjar så blir jag bara förbannad på mig själv för att jag inte kan. Jag är en sån där person som egentligen vill kunna allt på en gång och kan jag inte så blir jag arg på mig själv. Det är ingen bra egenskap, bättre då att försöka och försöka igen. Så jag ska försöka igen i helgen. Försöka och försöka igen. Ta ut hela familjen och rensa och fixa. Det är väl inte så svårt!? Det är nog bara jag som gör det till något svårt och ger upp innan jag försökt på allvar. Så nu får vädret se till att vara fint så jag får påta lite.
Då var det bestämt.

Sitter och tittar på TV, extrema mammor.
Det handlar om skräpmat idag.
Då får jag lite ångest. Ibland köper vi faktiskt pizza och hamburgare. Vi har ju matlistor så nu blir det inte så ofta men det händer ju. Men att ge barnen varje dag? Hur tänker man då?
Orkar man inte laga mat? Kan man inte laga mat?
Köpte en Grönt bok, tänkt börja laga med grönsaker. Ofta blir det ju bara att man blandar i lite extra eller kokar något till. Tomater är en stor favorit, Ivan äter det som godis. Men annars, man lagar inte särskilt mycket grönsaker. Jag har inte så bra koll på vad man kan göra med grönsaker. Idag ska vi äta hamburgare. Iofs hemlagade med hembakt bröd men ändå hamburgare. Fredagsmat.
Ska införa en grönsaksrätt i veckan hade jag tänkt. Det gäller bara att få variation och att få Ivan att äta det. Han äter gärna "vanlig" mat och vi lagar ju inte onyttig mat men det kan alltid bli nyttigare.
Jag vill ju lära av mina misstag och inte låta mina barn bli överviktiga som mig.
Laga bättre mat, röra på sig mer, bättre rutiner....vara nyttigare och sundare helt enkelt.
Fördelen vi har är att Rikard jobbar dagtid. Han är alltid hemma till middagen (för det mesta) och att ha någorlunda fasta tider och att alla äter vid matbordet hjälper mycket. Om man jobbar långa skift och det ska snabbt något på bordet så blir det ofta skräp.

Vi har tur att Ivan äter det mesta, ibland strejkar han också precis som alla ungar säkert gör nån gång men han provar nästan alltid och sätter man fram något man tror att han inte ska gilla så kan man bli positivt överraskad när han smaskar i sig allt. Det finns barn som strejkar och bara vill ha en sorts mat. Vi kör stenhårt att om du inte äter det som bjuds så blir du utan men med Ivan som strejkar typ en gång i veckan så gör det inte så mycket om han hoppar ett mål mat. Men det är lätt för oss att säga. Hade man haft en liten som strejkat jämt, som bara vill ha typ makaroner så skulle man nog till sist ge upp och ge makaroner.
Alla barn är olika och det är väl tur det ;)

Så det gäller än en gång att jag ska lära mig något, lära mig att laga lite annorlunda mat.
Receptspan, det är ju inte en alltför tråkig syssla ;) Älskar att prova nytt.
Sen att jag är rätt kass på att laga mat gör ju inget, jag har en karl som kan =) Men jag ska jobba på det.
Jag ska jobba mer.
Jag SKA jobba mer.


1 kommentar:

  1. Hihi jag minns inte ens hur man lagar mat. Det var flera månader sedan. Jag försöker lite smått att laga babymat... Ibland duger det för Niilas ibland inte. Han verkar föredra köpta burkar ändå. :)

    SvaraRadera