fredag, maj 11

Vi föräldrar - flaskmatning - Barnen i sängen

TGIF !

Sitter och slösurfar medan TVn surrar på. Breakout kings på tv11. Inte så mycket på TV, inget jag vill se ialla fall.
Familjen sover, Rikard laddar inför nattskiftet, Ivan nattas vid sju och pigan sover när Ivan inte skriker och härjar. Rätt så skönt.
Fredagsmys för mamma, då drar jag fram dagens Vi föräldrar och en liten skål med B&J. Skulle köpa en av de nya Core smakerna men då såg jag en med äppelpaj, den kan man ju inte bara missa.
Nu är glassen slut och tidningen läst en gång, brukar dra igenom dem några gånger. Otroligt intressant tidning och rolig att läsa.

Idag blev jag lite smått irriterad, antagligen lite defensiv. Det var en "debatt" om barn ska sova i sängen med föräldrarna.
Tycker ibland det kan låta som att man plågar sina barn för att de inte får sova i sängen med föräldrarna. Varför ska de sova i sängen? Jag sover sämre, jag får definitivt mindre sex och därmed får barnen en sämre mamma.
Jag har aldrig låtit Ivan ligga och skrika ensam i sin säng, han har sovit i egen spjälis sedan han föddes med något undantag när vi haft morgonmys. Samma sak med pigan. Hon sover natten i egen säng och sedan på morgonen när hon ätit så ligger hon mellan oss nån timme.
Men sova hela natten, huvvaligen. Barnfötter som sparkar överallt, Ivan som vaknar då och då. Baby som man ska vara rädd att rulla över. Varmt. Täckesstöld. Risk för plötslig spädbarnsdöd. Betydligt mindre sex.
Kvällen och natten är ju den stund man får för varandra. Barnen sover och då kan man passa på att prata lite om dagen, kramas, bara vara ett par utan barnen tätt inpå. Ens egen stund. Det behöver inte vara sex inblandat heller. Ligga nära och bara vara vi två är också jääkligt skönt efter en dag med barnskrik, matning, blöjor och annat smått och gott. Få vara en stund med sin älskade karl efter han varit på jobbet halva dagen.
Närhet till barnen i all ära men närhet till varandra då?
Visst man kan smyga iväg och ta sig en snabbis (typ när? på helgen när inte gubben jobbar?)
Man kan kramas i soffan (med en Ivan som hoppar på en eller kör med bilar längs soffkanten)
Man kan ju prata om sin dag vid matbordet (medans man matar en tvååring och vaggar en baby i babysittern)
Jag känner att jag vill ha tiden med min man också, man ska aldrig glömma att det finns två till i hushållet som behöver lite uppmärksamhet inte bara barnen. Föräldrarna måste få vara också.

Nej min säng är helig. Håll er borta från min säng ungar!!


Dock har inte ungarna eget rum än, de sover i vårt rum i varsin spjälsäng. Så nej jag stänger inte in dem i ett mörkt rum (mörkrädd så vi har nattlampa) och låter de självtrösta sig till sömns. (Det låter som det på vissa, att om man inte har ungarna i sin egen säng så plågar man dem, därav defensiva Elin idag)

Flaskmatning stod det också om i tidningen.
Jag flaskmatar ibland. Jag ammar för det mesta. Mormor flaskmatar ibland. Jag pumpar brösten. Pappa Rikard flaskmatar ibland. Ibland ger vi tillskott. Morfar flaskmatar ibland.
Det är suveränt när ungarna kan bli matade av vem som helst.
Det underlättar för en trött mamma.
Pigan växer och frodas och Ivan har hittills överlevt.

Vad tänker ni om flaskmatning?

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är så himla mycket "Såhär ska man göra annars är man inte en bra mamma", både med barn i egen säng, i samma säng, flaskmata, amma..och massa annat.
    Känns som att antingen så är man för eller emot.
    Liksom vad hände med magkänslan?
    Man gör det det som passar en bäst.
    Är det nån som säger att amning är det bästa, så är det nån annan som säger att ersättning är det bäst. men blir ju så jäkla trött :P
    Jag litar på mig själv, men det är ju inte alla som gör det. Nästan alla mammor får dåligt samvete hur dom än gör :(
    När Noa var mindre så sov han i våran säng.
    För han sov knappt alls själv. (Gjorde han ju inte dagtid heller) Han kunde inte sova själv. Och på nåt sätt så anpassade jag mig..För jag vill ha gott om plats när jag ska sova egentligen. Sen blev det jobbigt dock, när han började amma hela nätterna, eller rörde på sig som en virvelvind.
    Och med sex..så spelade det ingen roll om han sov i spjälsäng, han vaknade av minsta lilla ;) Så varken sex eller prata i sängen gick ju..
    Så man gör det som är bäst för sig och sin familj. Även med amning/ersättning. Jag tycker nog inte nåt speciellt. Noa fick också tillskott ibland i nån månad. (Jag kunde inte pumpa).
    Men jag tycker att mammor som VILL amma, men inte får det att funka skulle få bättre, och riktig hjälp! Många vet inte vad man kan göra om bröstvårtorna gör ont, eller om man tycker att bebisen får i sig för lite.
    Mycket, tror jag, eftersom BVC är snabba med att rekommendera ersättning. Då tror ju mamman att det är det bästa. Man litar på BVC.
    De borde hänvisa till amningshjälpen OM mamman vill ha hjälp.

    SvaraRadera