fredag, maj 18

Klockan är halv elva och allt är väääl

Kontrollerar att Fanny andas. Kontrollerar igen. Idag har det varit mycket på TV, det har varit döda bebisar på Greys, det har varit vinnare i Postkoden. Det har varit mycket.
Jag är tydligen känslig av mig.
Gråter för att något är sorgligt, en baby som dör i sin mammas famn. Tårar, tårar i massor.
Sen ser man en massa lyckliga människor som vinner pengar på Postkoden. Jag kan bara inte kontrollera mig och det har blivit värre sedan första barnet kom.
Innan det var jag blödig men inte såhär. Inte gråt för minsta lilla. Jag har nog helt enkelt blivit känsligare kanske.

Börjar bli dags att pott-träna lille Ivan.
Tyckte det var igår jag låg på förlossningen och skrek att de skulle ta ut honom med sugklocka.
Han har varit en väldigt lättsam pojke hittills.
När min fyrakilos gosse föddes så kom inte mjölken igång ordentligt och då fick han flaska. Mjölken kom igång men vi fortsatte med flaska då och då för att far hans också skulle få lite matamys. Så övergången från bröst till flaska gick smidigt. Inget gnäll.
Efter några månader skippade vi nattmålet. Det gick bra. Några nätter med vatten i flaskan så struntade han i det hela.
Efter några månader så slutade han med kvällsflaskan, han skakade helt enkelt på huvudet och somnade utan. Efter några dagar med flaskvägran så insåg vi att han helt enkelt bestämt sig för att sluta med flaskan helt och hållet och därmed också med vällingen.
Trodde avvänjning från bröst skulle vara svårt, är det mammor som tycker det är svårt att förlora mysstunden eller är det vår son som inte var så himla brydd om det?

Nu kommer däremot två saker som jag bävat för. Nappen och blöjan.
Pott-träning.
Jag har väntat mig problem och sängvätning, kiss och bajs överallt och gråt och tandagnisslan. Antagligen har jag sett alldeles för mycket på film och därmed målat upp denna skräckbild.
Har inte tänkt stressa pojken med pottan, har antagit att han visar när han är redo för att bli av med blöjan. Jag har helt enkelt skjutit det lååångt fram i tiden. Typ tre år eller nåt.
Men de senaste dagarna har pojken fipplat med blöjan (jag har antagit att han vill ha fram pillesnorren för undersökning) och därefter sprungit till toaletten. Detta har jag tagit som ett tecken att lillen vill byta blöja. det som händer är att han klättrar upp på toalettstolen, kissar och därefter spolar.
Nu har jag funderat på om inte hans fipplande med blöjan är ett sätt att säga : mamma jag är kissnödig och sen springer han in på toaletten för att kissa.
Om man nu låter han vara utan blöja hemma, sätter en pottsits på toaletten så kanske han sätter sig och kissar.
Han verkar ju onekligen vara intresserad. Jag tror dessutom att vår lille son skulle bli väldigt lycklig om han fick springa utan blöja
ooch mamma skulle bli glad för det innebär att jag får köpa små söta kalsonger till min pojk.

Vi får väl prova och se hur det går.
Och ja jag kommer lära honom att sittkissa, inget ståkissande med tillhörande piss-skvätt på golvet. *hujj*

Jag får väl försöka. Det borde väl inte vara så svårt.
Efter ett par kissningar i byxan så borde han kunna fixa det. Hoppas jag.
Han är ju världens smartaste unge, ialla fall för mig ♥

Nu sängen, ensam. *snyft*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar