måndag, februari 6

Snacka maximal otur!

Aftonbladet: ’Cancer? Gå till socialen’


Bröstcancer och bara 19 år. Dessutom en bebbe.

Det måste vara maximal otur. Kan ju inte vara vanligt med bröstcancer när man är så ung.

Dessutom har hon aldrig jobbat och därmed ingen SGI. Hon får alltså inga pengar från försäkringskassan.

Hon kan inte ta hand om sin lilla och karln måste jobba för att få det att gå runt. Mamman hennes kan vara hemma men då försvinner föräldradagarna.

Måste vara maximal otur.

Socialen går ju inte in med pengar om man inte är fattig som en kyrkråtta.

Hemskt tråkigt.

Såna här fall hamnar mellan stolarna. Hur ska man kunna ta med detta i beräkningen när man sätter lagar och regler? Och det här att man måste jobba för att få SGI är inget nytt som den här regeringen har kommit på. Det har varit så länge så man kan inte skylla på det heller även om det är bekvämt att skylla allt sånt på moderaterna.


Så vad kan man göra? Egentligen inte mycket. Tacka gudarna om man överlever cancern och ge bort sina dagar till mormor. Jag hade lugnt gett bort mina dagar om jag hade varit i samma situation. Men jag hade inte det. När jag var 19 ville jag inte ha barn. Absolut inte. Var supernoga med att använda skydd. Men alla väljer själv, blir arg när man läser kommentarerna till artikeln om att hon inte borde ha skaffat barn. Hon kan ju inte direkt ha vetat att hon skulle få cancer...


Nej stackars familj. I det här läget borde det finnas hjälp att få men hur ska man skriva om reglerna så de gäller sjuka mammor som aldrig jobbat och som inte vill ge bort sina föräldradagar? Om man skulle ändra reglerna för soc bidrag. Vem ska då bestämma hur synd det är om personen så den och den får pengar? Jag skulle gärna ge pengar men nästa fall då?

Nä riktigt jäkla maximal otur.

Stackars familj. Tur ialf att de har anhöriga som kan hjälpa.

Cancer när man är 19.

Stackars stackars familj.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar