söndag, december 18

Förvärkar och virkning

Nu när det är andra barnet så har jag haft förvärkar, hade nog inga sådana med Ivan och tur var väl det. Inte helt behagligt måste jag ju säga.
Väntar med spänning på att det ska komma "riktiga" värkar. En förvärk är inget mot de riktiga. Nu när det är andra barnet så har man lite mer koll på läget. Man är inte lika nervös, man har litet hum om smärtan (jag vet, ingen graviditet är den andra lik) man vet på ett ungefär vad man har att vänta sig.
Med Ivan började det på torsdag och var klart på måndag.
Hoppas det går fortare den här gången men tyckte ändå inte det var så farligt.
Jag var förberedd på det värsta, snitt och panik och blod överallt typ.
Men, för det mesta, så var det en riktigt fin upplevelse trots den vansinniga smärtan.
Den här gången struntar jag i avslappningsövningar eftersom de bara hjälpte mot förvärkar tydligen (fungerar superbra med andningsövningar nu t.ex) när jag försökte med det förra gången så gick det inte så bra. Men förvärkar är inget mot den verkliga varan, det vet jag nu med andra. Så de är inte så farliga. Men det var inte trevligt att få nån stackare på Ica idag. Helst vill man mysa på hemma när en förvärk kommer och när de riktiga värkarna kommer då är Elin på gång till Gällivare.....snabbt som ögat.

Då ska det beställas en epidural. Den underbara epiduralen...mmmmm...(med den extremt läskiga nålen och den hemska tejpen som jag är allergisk mot, det var inte kul att som spruträdd ha en nål fastsittande i ryggen när förlossningsvärkarna kom igång.)

Förlossningsbrev? Nej det skrev jag inget förra gången heller, jag sa att jag försöker så gott det går och när det inte går vill jag ha smärtlindring. Och mitt i natten, Ivan kom på morgonen, så grät jag efter smärtlindring. Magen? Gjorde den ont? Säkert. Men ryggsmärtan är den jag kommer ihåg. Alla ställningar gjorde ont och efter en i stort sett sömnlös helg med värkar och ont så orkade jag faktiskt inte gå längre. Så epiduralen räddade mig.
Ryggsmärtan i stort sett försvann och jag kunde fokusera på annat. Som att klämma ut en fyra kilos bebbe.

Håller på att virka en blomaktig mössa i rosa, man vet ju inte vad det tittar ut för en så om det kommer en flicka så är jag förberedd (pojken kan väl också få ha mössan, men har ju tre till så det finns lite att välja på)

Alla julklappar är klara. De ligger beredda hos mor och far, bror med familj kommer till veckan och åker hem strax innan jul. Ska bli mysigt. Ida kommer hem! Det börjar kännas att det är jul.
Mysigt mysigt..

Fick sug efter rostbiff och potatissallad idag (gillar inte potatissallad eller rostbiff heller för den delen) och det var smaskens!!!!

Pojken somnade helt slut redan vid sex idag, han klev ju upp före sex och har ätit dåligt idag så stackarn var helt slut.
Nu ska även vi följa i hans fotspår och snarka lite.

Hupp hupp!

1 kommentar:

  1. Jag vet inte om det jag hade med Noa var förverkar eller sammandragningar..kanske både och :P Alltså sen v.34 eller nåt. Var mest obehagliga men gjorde inte direkt ont.
    Nåja..
    Jag hade också så fruktansvärt ont i ryggen! Kände bara värkar i ryggen, inga i magen, eller så var det bara väldigt svaga, som en sammandragning.
    Tog ingen smärtlindring, men då gick det ju ganska snabbt, hade jag inte varit öppen så mycket så hade jag också velat ha den där äckliga nålen i ryggen (jag är nålrädd som fan :P )
    Hoppas din nästa förlossning går liite snabbare ;)

    SvaraRadera