fredag, oktober 21

Mördade barn och allt helsike i världen

Vart är världen påväg tänker man när man hör om barn som blir mördade.
Det var bättre förr, då kunde man minsann låta ungarna springa ute och leka hur som haver.
Men nu är det inte förr i tiden.
Det händer saker var och varannan dag. Det skulle inte falla mig in att släppa ut en fyraåring att leka, även om det är ett lugnt villaområde, även om alla andra låter sina ungar leka själv, även om det finns äldre barn på plats. Inte heller om det finns andra vuxna.
Jo om jag känner dessa vuxna. Om min kompis är ute med sina barn och jag frågar henne om hon kan kolla min son också. Då kanske. Eller någon annan jag känner väl.
Jag skulle inte vilja lägga ansvaret på ett barn heller. Även om det barnet är 8 eller 11. Händer det något, vad ska man göra då? Hur kommer det äldre syskonet känna sig då?

Den här gången har en fyraåring blivit mördad, troligen av andra barn. Hemskt. Hemskt också att massor med ungar är ute och leker och det endast finns en vuxen. Man kan inte skuldbelägga mannen som inte gjorde något heller. Han har inte ansvaret för allas barn.
Om jag går till en lekpark kan jag notera att visst det där barnet är där själv men jag har först och främst ansvar för mitt eget barn. Skulle jag se att ett barn blir slaget och börjar gråta så frågar man givetvis barnet var mamma eller pappa är om ingen gör något. En förälder brukar för det mesta komma springande om ett barn trillar och gör illa sig. Sånt noterar man, men man kan inte ha koll på en hel lekpark full med ungar om man är ensam förälder på plats.
Ansvar.
Mamman har i det här fallet det tydligen väldigt svårt, sju barn och en karl som misshandlar henne som sitter inne för detta. Kvinnan har det utan tvekan väldigt jobbigt. Men dessa sju barn då, de har det också jobbigt. Säkert har de sett sin mor bli misshandlad, kanske till och med blivit misshandlade själv. Socialen hjälpte inte till. Nej de gjorde inte det. Men släpper mamman ut barnen ensamma för att hon inte kan komma ut själv? Släpper man ut barnen ensamma för att socialen inte kommer och håller koll på barnen?

Jag må vara en hemsk människa som tycker att en mor har ansvaret för sina barn även om hon blivit misshandlad, våldtagen, fått nekad hjälp men då är jag det. Trist att det finns de som har det svårt men man kan inte skylla på att socialen inte gör något åt saken. Det finns flera faktorer som kan bidra men i slutändan har en förälder ansvaret för sina barn. Du har ansvar för de liv du sätter till världen, sen om du väljer att låta de leka ensamma ute så är det ditt val. Jag har lekt själv ute. Men det kanske var på "den gamla goda tiden" då inget någonsin hände barn som var ute själva. Då världen var ett enda rosa moln av lycka och ingen någonsin slog någon annan...hmm.

Nu ska jag laga mat och ta hand om min lille son som precis vaknade från sin slummer.

1 kommentar:

  1. Det är på grund av sådant här som jag vill ha en fristående villa när jag skaffar barn, så att jag kan sätta upp ett stoooort staket som hägnar in hela trädgården så att barnen inte kan ta sig ut om jag tar ögonen ifrån dem.

    SvaraRadera