torsdag, juni 9

Underbaaaart med skatteåterbäring!

sommarvärme.

skatteåterbäring.

Helt underbart!!

Känns så skönt att lägga in en drös med pengar på sparkontot. Underbart. Jag älskar pengar. Verkligen. Det bästa är när saldot på kontot stiger. Underbart. Känns tryggt. Går något sönder så har man råd att köpa nytt.
Frysen paj? Jajamen, då köper vi en ny.
Kylen sönder? Okej då går vi på Elgiganten.
Det känns tryggt. Behöver pojken nya kläder, nya skor? Det finns pengar.
Skönt.

Unna sig en Tassimo? Jajamen, behöver inte ens ta från sparkontot för att köpa den men det finns pengar.

vad hemskt att inte ha pengar så man klarar sig. Nu är vi inte rika men vi överlever och det finns pengar kvar i slutet på månaden.
Tittade på Lyxfällan häromdagen och förundrades över hur folk spenderar pengar. Jag förstår om man lägger pengarna på att betala livsviktiga saker, operationer och gud vet vad...
men semester för hela familjen?
ny hockeyutrustning? nya möbler? ny snyggare bil? häst?
skuldsätter man familjen för att bli solbränd??
Det finns väl saker man kan hitta på utan att behöva flyga tusentals mil. Jag vet inte, kanske är jag som är snål eller något men jag blir alltid lika bestört när jag ser på Lyxfällan. Hur man skuldsätter sig så kronofogden kommer för skitsaker. Vem behöver splitternya soffor? Visst köp om man har råd. Förstår inte varför man tar lån med skyhög kredit för ingenting. Betala nästan dubbelt så mycket om inte mer bara för att man vill ha saker NU.

skumt. förstår inte det tankesättet alls.
Tycker det räcker gott och väl med huslån. Alldeles nog. Men det kanske bara är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar