torsdag, april 21

Ivans gräddtårta

Det här är mammas första gräddtårta!

Fuskade och köpte färdiga tårtbottnar.
Skedade på lite flädersaft på bottnarna så de inte blir så torra.

Lånade receptet på jordgubbsmousse från Erika och hennes blogg Bakglädje .

Jordgubbsmousse  

300 g jordgubbar
2-4 msk marsanpulver                                                               
1 dl vispgrädde
                                                                  
Gör så här:

Mixa jordgubbarna till en slät massa.
Rör i marsanpulver tills konsistensen inte känns rinnig.
Vispa grädden och vänd ner den i jordgubbarna.

 
Andra lagret valde jag givetvis att göra av choklad!
Mamma Elin älskar choklad och jag har än inte träffat en person som inte uppskattar choklad.


Chokladfyllning

1 dl socker            
1 dl grädde
100 gr choklad (använde 75% choklad)
75 gr margarin

Gör så här:
Värm socker och grädde i kastrull, ej koka utan bara sjuda.
Smält choklad och margarin i vattenbad.
Blanda ihop allt och låt svalna så det tjocknar till lite grann,


Nu har jag inte smakat på tårtan än eftersom den ska serveras till familjen idag, men både jordgubbsmoussen och chokladen var underbara!



 
 
Jag ska strax innan servering slänga på lite strössel på kanterna så den ser lite roligare ut, jag hade ingen gräddsprits (har aldrig spritsat grädde) så jag tog en gammal kaksprits som jag fått av mor.
Ganska okej för att vara första gången jag gör en tårta, hoppas bara den smakar okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar